Brf Turbinhallen ligger intill vattnet vid Järla Sjö i Nacka och karaktäriseras av historiska fabrikslokaler från förra sekelskiftet som byggts om. Byggnaderna är delvis ombyggda gamla fabrikslokaler och delvis nybyggda och uppfördes 2017-2018 och omfattar 205 lägenheter. Föreningen består av fyra byggnader med 2-4 våningsplan. Turbinhallen och Ritningskontoret är byggda i delar av Gustaf de Lavals gamla fabrikslokaler. Maskinhallen är byggd delvis på äldre fasad. Gårdshusen är helt nyproduktion i form av åtta stycken radhus inne på gården.

Bostäderna i föreningen är utformade för att bevara områdets historia och ge ett boende där gammalt och nytt samspelar. Planering och interiör ger en hög standard och god funktion i varje lägenhet. Många lägenheter har egen balkong eller uteplats. Kombinationen av renoverat och ombyggt ger en variation av lägenheter i både storlek och karaktär. Här finns också yteffektiv nyproduktion som i stil och utförande är anpassat till fabriksmiljön. Föreningen har en gemensam bastu samt ett mindre gym.

Området
Järla Sjö är ett prisat och relativt sett nytt bostadsområde som ligger vid Järlasjöns norra strand. Området har småstads-känsla samtidigt som det ligger nära innerstadens puls. Lugnt område som ligger nära vattnet och som har två restauranger. Shopping finns i närheten i Sickla köpkvarter och Nacka forum. Vintertid kan man åka längdskidor och skridskor på Järlasjön. Hammarbybacken erbjuder utförsåkning.
Sommartid kan man bada eller paddla kanot i Järla Sjön. På andras sidan sjön finns nackasrervatet med Hellasgården som har motionspår, bastubad, bangolf och caféer.

Goda kommunikationer finns Slussen med buss eller via Saltsjöbanan med endast 9 minuter restid.